Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen - People | Planet | Profit

Reacties

Als professioneel groenspecialist (ontwerper van groene buitenruimtes) is verantwoord ondernemen heel vanzelf sprekend.
Bij het ontwerpen en realiseren van groenprojecten wil ik de natuur juist stimuleren en alle omgevingsfactoren positief beÔnvloeden voor een optimaal resultaat.
Het toepassen van biologische producten, recycling en hergebruik pas ik al 20 jaar toe en ook bij de inkoop van producten kies ik voor eerlijke en duurzaam.
Ook het begroenen van daken en de opvang van regenwater draagt bij aan een beter milieu en leefomgeving.
Mijn ervaring geef ik ook graag door in de vorm van tuincursussen en het opleiden van stagairs in het groen.

Geef groen de ruimte en laat dat nou ook nog MVO-proof zijn.

Geral Overbeek
Overbeek-Gardendesign


MVO blijft een heel breed, abstract begrip en misschien moet je het ook niet te moeilijk maken. Wat ik het mooiste vind uit de MVO filosofie is de gedachte. Je draagt je steentje bij aan het milieu (of betere arbeidsomstandigheden of whatever..) ťn je zorgt ervoor dat dat financieel voordelig is voor jouw organisatie. Ik zeg win-win..

Glenn Troost
Active CSI bv


Hallo Ferdy, Ik denk zeker dat het maatschappelijk ondernemen een belangrijke en zelfs een onvermijdelijke bewustwording gaat worden of zelfs al is. En... ik denk dat voor veel ondernemers het lastig is om te bedenken hoe dat maatschappelijk ondernemen eruit ziet. Vooral de praktische kant. Dus blijf je in veel gevallen doen wat je al jaren hebt gedaan. Eerst die 'belangrijke' omzet garanderen en daarna 'de rest'. Een betaalde portal voor het doel om bewustwording te creŽren onder ondernemers is in mijn beleving niet handig.

Dus jouw initiatief is mijn inziens welkom. En dan een portal met veel 'cases'. Wat zijn kleine of grote stappen die b.v. bedrijfsmatig gevoerd kunnen worden om het maatschappelijk ondernemen te starten. De 'wat werkt' en de 'wat werkt niet' scenario's.
Dus gaaf idee! TIP: geef aan je netwerk(en) aan wat je nodig hebt.

Erik Besteman


Elke keer als ik deze vraag stel krijg ik andere antwoorden. Daardoor wordt de term MVO voor mij helaas een beetje een loos begrip, ondanks dat ik geloof in MVO.

Henk Jan Dulon Barre


Ik vind MVO maar een modewoord. Zouden er ook bedrijven zijn die Maatschappelijk Onverantwoord willen Ondernemen? Vroeger stond er achterop een auto dat hij airbags had, tegenwoordig wordt er geen auto meer zonder airbags verkocht en is de melding op de achterkant van de auto verdwenen.

Ik denk dat iedere onderneming met legale bedoelingen en een tikje toekomstvisie MVO wil ondernemen, en ik denk dat het over 10 jaar een term is die niet meer bestaat.

Wim Arnoldus


Natuurlijk heeft het de toekomst. Als je het globaal beziet dan weet je dat er niet genoeg energie is en grondstoffen zijn, om voor alle mensen op deze planeet, op het niveau te leven waar wij op leven. En dan hebben we het nog niet eens over de vervuiling. Het zou iedereen aan moeten gaan, maar ja....... Het lijkt ver weg en verandering is moeilijk. Zelf heb ik al jaren een meubelmakerij waar ik houten meubels op bestelling maak. Massief hout met een natuurlijke afwerking. Dan heb ik natuurlijk een werkplaats en die probeer ik zo duurzaam mogelijk te runnen. Weinig afval en dat nog scheiden, natuurstroom etc. En dat is een proces, stap voor stap verder. Recent heb ik steeds meer mensen die met bomen uit hun eigen tuin komen om daar wat van te laten maken.Dat duurt natuurlijk lang want het hout moet eerst gezaagd en dan gedroogd worden. Maar daarna gebeurt er iets bijzonders; De mensen kennen de boom en hebben daar meestal goede herinneringen aan en dat wordt dan een meubel. De mensen zien de binnenkant van de boom, hout, en dan ontstaat er een verbinding tussen natuur en gewoon dagelijkse meubelen in huis. En dan .........

Arjen Kies
The Spirit of Wood


Ik zie ook niks in een betaalde site, maar wel veel in jouw initiatief. MVO doe je voor jezelf (en vanuit jezelf) en voor de rest van de wereld. Laat ook zien en horen dat je een bewust maatschappelijk verantwoord ondernemer bent. De profit volgt vanzelf, in geld, betere wereld, beter persoon.

Eric Koekkoek
Taxpertise


Mijn bijdrage aan MVO is: Maatschappelijk ondernemen is meer dan het verzamelen en afdragen van oud papier en glaswerk. Als creatieve communicatie ondernemer (al 32 jaar) vind ik het ook belangrijk hoe je met elkaar omgaat tijdens het zaken doen. Afspraken nakomen, respect voor anderen en het elkaar gunnen van opdrachten. Zaken doen volgens waarden en normen. Voor mijn privť en zakelijk leven houd dat in dat ik wil voldoen aan de richtlijnen die God aan de mens gegeven heeft.

Adri Edenburg
Reclamestudio Adri Edenburg


"Ziegler heeft de ambitie om als bedrijf te verduurzamen zowel in het eigen belang als in het belang van de wereld om haar heen. Dit doet zij door als organisatie te veranderen. Een groen kantoor is een goed begin, maar er liggen nog meer kansen en die wil Ziegler graag benutten.

Ziegler wil het verschil gaan maken.
Slimmer, efficiŽnter en duurzamer ondernemen. Daar staat de organisatie voor. Reductie in CO2 uitstoot en om die reden draait Ziegler ook het Lean and green programma en gaat zij voor de award. Ook inventarisatie van de bijdrage van NOx en fijnstof emissies staat op de to- do lijst en ligt in het verlengde van de reductie van CO2
Graag willen we weten waar we staan en hoe we kunnen verbeteren.

Ziegler zoekt naar een nieuwe huisstijl die past in deze tijd.
Daar hoort Maatschappelijk verantwoord ondernemen natuurlijk bij. Het is een bewuste keuze om groen te willen ondernemen. Ziegler gelooft in duurzaamheid en realiseert zich dat daar de toekomst ligt. MVO inspireert en motiveert de organisatie. Zo heeft Ziegler ook afspraken gemaakt met haar toeleveranciers van verpakkingsmiddelen. Raakvlakken hierin zijn bijvoorbeeld; uitsluitsel van kinderarbeid, traceerbaarheid van de herkomst van materialen,productieprocessen ten aanzien van het milieu en het volledig recyclebaar zijn. Ook voor wat betreft de afvalstroom van Ziegler is er een verbeterslag gemaakt. Ten opzichte van het toetsingsjaar 1990 ( Kyoto- verdrag) is er een besparing van 37 ton CO2 per jaar gerealiseerd. Dit is equivalent aan 191.167 autokilometers. Het calculatiemodel wat hiervoor gebruikt is werd ontwikkeld door CE Delft en is gebaseerd op gegevens van o.a. SenterNovem. Deze prestatie werd dan ook beloont met een CO2 certificaat voor duurzaam afvalmanagement.
Kortom: Ziegler neemt haar verantwoordelijkheden als bedrijf voor de effecten van haar bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Om die reden maakt Ziegler bewuste keuzes om een balans te bereiken tussen People, Planet en Profit.
Ziegler gelooft dan ook in nieuwe marktkansen, groei en innovatie met wist voor mens, maatschappij en milieu.
Nu en in de toekomst !

Henk Knijpinga
Ziegler Nederland