Hoe schrijf ik een goed MVO beleid? De 10 beste tips!

MVO beleid opstellen

Het is nooit te vroeg om na te denken over een beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Hoe groot of hoe klein het bedrijf ook is. Goede MVO-programma’s zeggen veel over de visie van een bedrijf. Niet alleen over de ethische- en wettelijke normen die worden gehanteerd, maar zeker ook over de sociale en milieuvriendelijke inzet. Een goed MVO beleid vergroot de aantrekkingskracht op het ontwikkelingsproces binnen het bedrijf. Grote bedrijven, zoals Rabobank Nederland, Google of Schiphol Amsterdam Airport proberen steeds vaker om zaken te doen met bedrijven waarvan het beleid min of meer overeenkomt. Zo kan de toegang van uw eigen bedrijf tot de grote merken zomaar afhangen van het MVO beleid dat wel of niet overeenkomt. Lees verder om de 10 beste tips te weten te komen die de basis leggen voor een succesvol MVO beleid.

1.    Wat maakt uw bedrijf uniek

Bepaal allereerst wat uw bedrijf anders maakt. Welke unieke cultuur heerst er in het bedrijf en welke vaardigheden kunnen meewerken aan het ondersteunen van de gemeenschap. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de uitgelezen kans voor ieder bedrijf om door middel van lokale of globale initiatieven creatief te worden. Zo kunt u binnen het bedrijf onderzoeken wat werknemers belangrijk vinden en wat ze zal motiveren om deel te nemen aan maatschappelijke projecten. Daarnaast is het goed om de bedrijfsdoelstellingen aan te passen, zodat ze meer gericht zijn op externe partijen.

2.    Hanteer gouden standaarden

Bij het opstellen van een MVO beleid is het raadzaam om te kijken naar de gouden standaarden die internationaal zijn erkend en goedgekeurd. Het gaat over criteria en statistieken die door een onafhankelijke instelling zijn geverifieerd. Zoek de best passende richtlijnen voor uw bedrijf. Deze helpen om treffende basisdoelen en basisprestaties vast te kunnen stellen. Voorbeelden van deze basisdoelen zijn het verlagen van de carbon voetafdruk in het milieu, een bewustere mate van recycling hanteren of de betrokkenheid in de gemeenschap vergroten. Bekijk op welk gebied uw bedrijf een bijdrage kan leveren, zoek hierbij geschikte belanghebbenden en maak dit compleet met de juiste standaarden.

Duurzaamheid ondernemer

3.    Maak medewerkers betrokken

Het opstellen van een MVO beleid is een proces van creëren, implementeren en beheren. Door medewerkers hierbij te betrekken, bevordert u een gevoel van verantwoordelijkheid voor het succes om het MVO plan te laten slagen. U creëert draagvlak binnen uw bedrijf voor het MVO beleid en dat is een belangrijke stap.

4.    Benoem gezondheid en veiligheid als speerpunten

Een goed MVO beleid dient rekening te houden met de gezondheid en veiligheid van de medewerkers, buiten alle standaard regels om. Dat wil zeggen dat niet alleen een veiligheidsbril of een helm voldoende zijn. Maar het betekent dat u beschikt over budget voor het aanschaffen van de juiste apparatuur, voor training en ondersteuning. Het zal niet onlogisch klinken dat veilige en gezonde medewerkers, ook de meest productieve medewerkers zijn binnen uw bedrijf.

5.    Ontwerp het plan en leef het

Een MVO programma is veel meer dan een goed opgetekend document. Het is een programma dat bestaat uit leefbare principes die voor iedere medewerker in de organisatie toegankelijk zijn. Bekijk samen met uw medewerkers wat u hebt beschrevenen en wat u van uw medewerkers verlangt. Belangrijk is om niets te verlangen van anderen wat u zelf ook niet zou doen. Blijkt dit wel het geval, her-evalueer dan uw opgestelde MVO beleid.

6.    Geef het plan een eigen karakter

Het MVO programma zal niet alleen een onderdeel zijn van de algemene bedrijfsstrategie. Het is beter wanneer het een sterk en herkenbaar merk is dat op zichzelf staat. Uw eigen unieke MVO beleid zou wel eens het verschil kunnen maken tussen u en uw concurrenten. Zorg daarom voor een passend programma dat met trots gepromoot kan worden, door zowel uw klanten als uw werknemers. U slaat hiermee twee vliegen in één klap, aangezien u tegelijkertijd bouwt aan een positieve en duurzame bedrijfscultuur.

7.    Zorg voor goede statistiekenMVO beleid als zzper

Benchmarks en statistieken zijn het bewijs van een goed opgesteld MVO plan. Het zijn de cijfers die bewijzen dat het programma succesvol is in de praktijk. Door de rapporten actief te volgen toont u uw betrokkenheid en kunt u uw bedrijf haarfijn bijsturen. Dit zal positieve gevolgen hebben voor belanghebbenden die veel waarde hechten aan transparantie en betrokkenheid bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.

8.    MVO plan wordt onderwijsprogramma

Bouw rondom het MVO plan de nodige opleiding en training voor zowel huidige als nieuwe werknemers. Het is belangrijk dat uw werknemers de ins en outs kennen van het programma. Zij zijn immers de aangewezen personen om het beleid uit te dragen en te promoten. Door een goede opleiding of training weten uw werknemers hoe zij het MVO plan kunnen vertegenwoordigen binnen de eigen functie.

9.    Blijf verbeteren

Wanneer het MVO plan is opgesteld, begint het proces van continue verbetering. Een goed MVO beleid is voorzien van doelen. Op een dag zullen deze doelen behaald zijn. Behaalde doelen vragen om een vervolg. Werk daarom met verbeteringsstrategieën, die de impact ieder jaar verder zullen vergroten. Certificering kan een nieuw doel zijn naast het bereiken van hogere percentages.

10.   Werk aan vertrouwen en gelijkgestemdheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je samen. Probeer in contact te komen met andere bedrijven die dezelfde waarden delen. Via conferenties, verenigingen en formele netwerken kunnen doelen en waarden met elkaar worden gedeeld. Het is een ideale mogelijkheid om uw eigen MVO beleid onder de aandacht te brengen en het te vergelijken. Het zal u in staat stellen om toekomstige strategieën, planningen, positionering en groei van uw bedrijf te bepalen.

U ziet, hoe sneller u uw MVO beleid opstelt, hoe beter het is voor de groei van uw bedrijf. Door een goed en verantwoord opgesteld MVO programma, toont u uw leiderschap binnen de wereld van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer en meer onderscheiden bedrijven zich van hun concurrenten en kunnen ze door middel van MVO rekenen op meer klanten. In het kort gezegd verbetert een goed MVO plan uw bedrijfspositie en groeit het vertrouwen dat nodig is voor een succesvolle groei in de toekomst.

Lees hier meer tips over maatschappelijk verantwoord ondernemen.